Vår historia

Infrastruktur i Umeå AB, INAB, bildades 2007 i syfte att bygga två nya resecentrum efter Botniabanan, det som i dag är Umeå Östra och Hörnefors resecentrum. Bolaget har därefter också förvärvat Umeå Centralstation.

Idén att skapa ett bolag med ansvar för Umeås infrastruktur grundade sig i kommunen ville undvika att finansiering av Umeå Östra och Hörnefors resecentrum skulle upplevas konkurrende och ställas mot primärkommunens verksamheter. Ett beslut fattat utifrån ett ekonomisk hållbart perspektiv.

Sedan starten har INAB tack vare sitt kunnande och sin kompetens fått ansvara för flera spännande byggprojekt i Umeå. Det har breddat inriktningen från strikt infrastruktur, till mer byggprojekt av komplex karaktär, där vi skapat mervärde för både Umeåborna och personer som besöker vår stad.

Vi ansvarade exempelvis för bygget av badhuset Navet i Umeå och det solcellsförsedda parkeringshuset i centrala Umeå. Och därutöver allt mellan godsbangårdar och vagnverkstäder.

Många av byggnaderna som vi har uppfört har sedan blivit kvar i bolaget och övergått i rena förvaltnings,utvecklings och driftsuppdrag.

Under tiden vi funnits har vi utvecklats i en riktning som gjort att vi kan ta oss an komplexa och ofta oprövade uppdrag där det helt enkelt behövs den unika kompetens vi besitter. Det har också gjort att vårt erbjudande är i ständig förändring.

INAB – En tidslinje

INABs bolagsordning och ägardirektiv uppdateras med syfte att tydliggöra bolagets uppdrag och roll inom kommunkoncernen.

Ny VD tillträder.

Byggnadsfasen i projekt Nordporten i Umeå hamn påbörjas.

 

Umeå kombiterminal växer med 46% på intermodala transporter, ett imponerande rekord som visar på Umeå vikt som ett logistikskt nav.

Arbete med att bilda en Grön Sjöfartskorridor mellan Umeå och Vasa påbörjas med flera parter. INAB har en strategisk roll i arbetet.

Bolaget genomför en friskvårdssatsning för att främja en sund balans i arbetslivet och livet.

Umeå norra järnvägsterminal färdigställs uppe på Dåva-området och Umeå Eco Industrial Park.

Umeås första laddstation för tunga fordon invigs där vi projektlett arbetet på uppdrag av Umeå Energi.

Northern Access logistiknätverk startas upp.

Vår nya webb lanseras.

Projektet "Vision Dåva" drar igång med syfte att utveckla industriområdet norr om Umeå. Bakom initiativet ligger ett strategiskt arbete där bland annat etablering av järnvägsterminal med syfte att får Norrbotniabanan att passera området och Sävar tätort. Industriområdet får namnet "Umeå Eco Industrial Park Länk till annan webbplats.".

Bolaget flyttar till nya, mer ändamålsenliga lokaler på Umestan samtidigt som vi även etablerar ett projektkontor i Umeå hamn relaterat till de många uppdrag i hamnen som tilldelats från Umeå Hamn AB.

 

Vid årsskiftet flyttas dotterbolaget Umeå Hamn AB och blir ett systerföretag inom Umeå Kommunföretagkoncernen.

Kombiterminalen i Umeå hamn som INAB byggt blir färdig. Arbetet inkluderade även anpassningar kring färjeterminalen med nya parkeringsytor m.m.

Tillsammans med dotterbolaget Dåva Terminal AB inleder INAB projektet att bygga en järnvägsterminal på Dåva-området norr om Umeå. Terminalen förses med två industrispår för omlastningsmöjligheter för gods från den kommande Norrbotniabanan.

Wasalines nya ropax-färja Aurora Botnia sjösätts. Ett resultat av nära samarbete mellan Umeå och Vasa där INAB varit delaktiga i det strategiska arbetet som sträckt sig över flera år.

Northern Access Länk till annan webbplats.-samarbetet lanseras under hösten i samband med Logistik & Transport-mässan i Göteborg.

Ny bolagsordning och nytt ägardirektiv tas i slutet av året.

INAB fick uppgiften att agera beställarombud och projektledare för bygget av ett nytt parkeringshus på Järnvägsallén i Umeå. Den färdiga fastigheten mäter 100 meter på längden och sträcker fyra våningar upp mot skyn. Huset är utrustat med solpaneler som producerar el till motorvärmare och belysning. Kostnad för projektet: 75 miljoner.

Redan 2013 påbörjades arbetet med att bygga ett nytt badhus i Umeå samt intilliggande parkeringshus. Uppdraget att projktleda det komplexa bygget tilldelades INAB. Byggnaden stod klar och invigdes 2016.Badhuset fick namnet Navet.

Under 2013 beslutar Umeå kommuns Näringslivs- och planeringsutskott ”att INAB skall ges ansvar för samordning och ställföreträdarskap i de frågor som berör kommunens arbete med att utveckla Umeå inom järnvägs- och sjöfartsområdet”. Argumenten för det utökade uppdrag grundade sig bland annat i:
- Åstadkomma en mer sammanhållen och effektiv process för arbetet med transport- och logistikfrågor.​
- Ett tydligt företrädandeskap.​
- Samlad kompetens för främst järnvägsfrågorna att arbeta från strategisk nivå (planering), projektering, genomförande, affärsutveckling och förvaltning.​
- Deltagande i interregionala samarbeten kopplade till infrastruktur och logistik.​
- Ökad bevakning av transport-och logistikfrågor hos andra myndigheter på regional, nationell nivå och europeisk nivå. Det sistnämnda inte minst viktigt vad gäller de finansieringsmöjligheter som ligger i det fortsatt arbetet med att vidareutveckla Umeå till en central nod för transport och logistik.

Ytterligare ett resecentrum längs med Botniabanan invigs i Hörnefors.

Under 2010 står resecentrum Umeå Östra färdigt och invig. Byggnaden prisas i flera sammanhang, bland annat Trafikverkets Arkitekturpris 2013 och ett hedersomnämnande i den internationella järnvägs- och arkitekturinriktade design- och arkitekturtävlingen Brunel Awards.

Umeå behöver två nya resecentrum i kommunen. Därför beslutar sig Umeå sig för att starta ett nytt infratrukturbolag med uppdrag att leda projekten. Då biladas aktiebolaget INAB – Infrastruktur i Umeå AB.

I korthet

Grundat

2007

Ägandeform

Kommunalt bolag

Antal dotterbolag

1 st