Under hösten kommer långväga tågtransporter med en spännande last till NLC Terminal i Umeå. Cirka 600 kubikmeter korslimmade träelement går på järnväg ända från stora Ensos fabrik i Österrike till Umeå, för att användas till Sveriges modernaste klätterhall.
Just nu pågår betongarbeten för väggar i källaren för att byggnadsvolymen, som ska inrymma 17 meter höga klätterväggar, inte ska skjuta upp på höjden för mycket. Samtidigt har de limträelement som levereras med tåg börjats resas. Det är en komplex limträstomme som är hög och sned med många speciella vinklar.
- Det är en byggnad som är unik i sitt slag på många sätt och inrymmer många utmaningar, säger Joel Edeblom som är projektledare på Akademiska Hus. Det är otroligt inspirerande att i samverkan med våra leverantörer jobba för att vidareutveckla och stärka idrottsprofilen för Campus Umeå och IKSU. IKSU är ett träningsnav i Umeå och får med den nya hallen en inomhusklättermiljö som blir unik för Norrland, både anpassad för personer med funktionshinder och med OS-standard. IKSU sportcenter är beställare av hallen medan Akademiska Hus är byggherre och ägare.
Transporterna pågår under hela hösten fram till årsskiftet och är omfattande.
- Varje tågvagn har ett paket med limträ som är cirka 14 meter långt, tre meter brett och väger ungefär 20 ton, berättar Daniel Rönnberg som är platschef vid kombiterminalen i Umeå. Hade godset transporterats på väg hade det krävts minst 15 lastbilar med bred transport.
Peab som utför stommontaget och tar emot leveranserna tycker att det har fungerat felfritt hittills att använda tåg. Bra samordning med terminalen i Umeå har varit en viktig nyckel för att få det att fungera smidigt.
Klätterhallen beräknas vara klar för inflyttning i september 2018.
Publiceringsdatum