Volvohytt vid Umeå kombiterminal

Fotograf: Johan Gunséus

Storaffär mellan Volvo och Sandahlsbolagen

I december 2019 inleddes ett nytt sätt att transportera lastbilshytter mellan Umeå och Göteborg, ett sätt som innebär en kvalitetsförbättring för Volvo Lastvagnar och en fördubbling av längden på Realrails tåg från Umeå till Göteborg.

– Det här är vad jag vet den största affären för oss på Sandahlsbolagen någonsin och vi är väldigt glada, säger Erik Lögdström som är platschef vid Umeå Kombiterminal på Västerslätt.

60st specialtillverkade containrar finns redan klara – containrarna är lika stora som en tågvagn, 17 meter långa. De gigantiska containrarna fylls med lastbilshytter inne i fabriken i Umeå, fraktas sedan till kombiterminalen på Västerslätt där de lyfts över till tåg som går till kombiterminalen i Arendal och vidare till fabriken i Tuve för montering.

– Det här innebär effektiva transporter och ett slutet system runt hytterna, ett system som minimerar risken för skador och nedsmutsning vid omlastning och lagring, berättar Erik Lögdström.

Volvo Lastvagnar fraktar cirka 300 lastbilshytter söderut per dag, 200 går till Gent i Belgien och 100 till Tuve i Göteborg. Det är de 100 hytterna till Göteborg som affären gäller.

Dessutom transporteras containrarna till och från tåget med 18 st gasdrivna Volvo-lastbilar, så Gasums etablering i Umeå blir väldigt viktig för det nya flödet.

- Med gasbilar och eltåg blir transportkedjan fossilfri i och med det här, påpekar Erik Lögdström.

Publiceringsdatum