
Umeå Hamn AB har tecknat avtal med GRK för uppförandet av en ny Energipir, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Energipiren ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen. Arbetet påbörjas omgående och Energipiren planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.
- Umeå hamn är viktig för regionens näringsliv. Med de stora satsningar som görs i norra Sverige, av såväl befintligt näringsliv men också av nya etableringar, pekar prognoser på ökande godsvolymer i Umeå hamn samtidigt som sjöfarten står inför en stor omställning. Majoriteten av det bränsle, för flygtrafik och gummihjulstrafik, som tas in via vår hamn täcker norra Sveriges behov. Med en ny energipir möjliggör vi för sjöfartens omställning liksom att vi kommer att kunna hantera betydligt fler olika energislag i hamnen, säger Patrik Mattsson, VD för Umeå Hamn AB.
Inom projektet ska GRK bygga en helt ny energipir. Konstruktionen är en pålad kajkonstruktion med fyra dykdalber för säkrare fartygsanlöp. I arbetet ingår även att bygga en ny kontrollbyggnad samt nya ledningar till cisterner i hamnen. Genom utbyggnaden anpassas energipiren för hantering av fler energislag och mer moderna fartyg. Ansvarig projektledare hos INAB är Fredrik Lindvall och ansvarig platschef hos GRK är Magnus Ahlskog.
- Vi är mycket glada över att vår orderstock i Sverige växer med detta betydande hamnprojekt, säger Carl Andersson, VD för GRK Sverige AB.
Umeå är ett logistiskt nav som knyter samman samtliga transportslag och möjliggör effektiva intermodala transporter i det regionala och europeiska transportnätet. Med redan genomförda satsningar i Umeå hamn och nu pågående projekt Nordporten stärks regionens näringsliv. Dessutom bidrar Umeå till omställningen inom sjöfarten och hanteringen av ökande godsvolymer säkras.
Umeå hamn ligger 17 kilometer söder om Umeå centrum och är en av de större hamnarna i norra Norden. Hamnen hanterade 2,6 miljoner ton gods under fjolåret och ligger strategiskt vid den naturligt kortaste vägen mellan Sverige och Finland. Umeå hamn är utpekad av EU som en Comprehensive Port
OM PROJEKT NORDPORTEN
Nordporten är ett av Umeå kommunkoncerns större byggprojekt och syftar till att bygga om och ut Umeå hamn för morgondagens logistikbehov. Projektet är uppdelat i flera etapper för att effektivisera bygget samtidigt som hamnens ordinarie verksamhet pågår.
Projekt Nordporten omfattar Norra kajen, bygget av en ny energipir och brandvattenbyggnad, utökning av Södra kajen och Pirkajen, landström samt muddring. Byggtiden sträcker sig fram till 2030.
Hamnen har en viktig del i Umeås roll som ett logistiskt nav i norra Norden. Projekt Nordporten möjliggör effektivisering av logistikflödena i hamnen, anpassning av hamnen för omställningen inom sjöfarten, hantering av ökande godsvolymer samt större, mer moderna och mer djupgående fartyg.
Umeå Hamn AB är ansvarig byggherre, INAB ansvarar för projektledningen och Kvarken Ports Umeå är kravställare/utvecklare.
Mer information finns på umeahamnab.se
Länk till annan webbplats.
Publiceringsdatum