Hjärtat i Umeås järnvägsinfrastruktur

Umeå Kombiterminal är Umeås huvudsakliga godsbangård och utgör hjärtat i Umeås järnvägsinfrastruktur. Umeå Kombiterminal är utsedd till en Comprehensive Road Rail Terminal och en del i EU:s strategiska transportnät. Järnvägsterminalen är en av Sveriges modernaste och har ett upptagningsområde som sträcker sig från Örnsköldsvik till Skellefteå.
Umeå Kombiterminal är en intermodal terminal i Sveriges strategiska kombinät som är konkurrensneutral. Terminalen utgör Umeås järnvägsnod som kopplar ihop järnvägsterminalen i Umeå hamn samt järnvägsterminalen inom Dåva Eco-Industrial Park.
Terminalen har nio järnvägsspår, 200–900 meter långa samt en godsterminal, serviceanläggningar och uppställningsplatser för lastbärare fördelat på en yta om 100 000 m2. Se järnvägsnätsbeskrivningar
Spåranläggningen består av 5900 meter skarvfritt spår inkluderat 17 motoriserade växlar. Terminalen hanterar 50 000 TEU per år och volymerna bedöms öka med cirka 10 procent årligen.
I samband med bygget av Botniabanan, som togs i bruk 2010, genomfördes omfattande investeringar av ny infrastruktur i Umeå och närområdet. Bland annat flyttades Umeås godsbangård till en mer lämplig plats.
Trafikverket äger terminalen men INAB har ett 20-årigt arrendeavtal och ska via upphandlad entreprenör svara för drift och underhåll av terminalen. Idag driver Sandahlsgruppens dotterbolag Sandahls Logistik AB terminalen. Avtalet sträcker sig fram till 2030.
I korthet
Antal järnvägsspår
9 st
Längd järnvägsspår
200-900 m
Yta
100 000 m2
Hanterad volym/år
50 000 TEU
Antal meter skarvfritt spår på terminalen
5900 m
Total spårlängd
10.000 mil
Operatör


Umeå godsbangård utgör hjärtat av Umeås järnvägsanläggningar och knyter ihop Botniabanan med Norrbotniabanan samt stambanan.
I anslutning till godsbangården finns NLC Park, ett 40 hektar stort logistikområde där transport- och logistikföretag kan etablera sig. I företagsparken NLC Park finns idag flera stora företag etablerade, bl.a. DSV samt Martin & Servera som har byggt 22 000 kvadratmeter för lager och distribution. Bolaget Benders är de senaste att etablera sig och planerar sin invigning våren 2023.
 Byggstart för Umeå hamns nya Energipir – en del i projekt Nordporten
                  
         
   
         
      
      
      
                                   Umeå Hamn AB har tecknat avtal med GRK för uppförandet av en ny Energipir, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Energipiren ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen. Arbetet påbörjas omgående och Energipiren planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.
      
   
   
         
      
      
      
                                   
         Byggstart för Umeå hamns nya Energipir – en del i projekt Nordporten
                  
         
   
         
      
      
      
                                   Umeå Hamn AB har tecknat avtal med GRK för uppförandet av en ny Energipir, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Energipiren ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen. Arbetet påbörjas omgående och Energipiren planeras vara klar för drifttagning hösten 2027.
         
   
         
      
    Umeå kombiterminals load plate lyfter godsvolymer från väg till järnväg
                  
         
   
         
      
      
      
                                   Transporterna ska enkelt glida över på järnväg när kombiterminalen i Umeå investerar i en ny lösning. Tanken är att minska gummihjulsmilen och kapa ledtiderna.
      
   
   
         
      
      
      
                                   
         Umeå kombiterminals load plate lyfter godsvolymer från väg till järnväg
                  
         
   
         
      
      
      
                                   Transporterna ska enkelt glida över på järnväg när kombiterminalen i Umeå investerar i en ny lösning. Tanken är att minska gummihjulsmilen och kapa ledtiderna.
         
   
         
      
   Mediabank
Lorem ipsum dolor sit amet, consectetur adipiscing elit. Cras mattis consectetur purus sit amet fermentum.
Visa alla