Godstransporter via järnväg ökar med ny linje

Daniel Rönnberg som är platschef vid Umeå Kombiterminal på Västerslätt (NLC) är mycket nöjd med årets ökning och utveckling av godstransporter via järnvägsnätet. Detta trots den snörika vintern och extremt varma sommaren som inte varit det bästa för tågtrafiken under 2018. – Realrails nya linje Umeå/Luleå-Rosersberg går tur och retur fem dagar i veckan med 17 vagnar (34 TEU) om dagen. Det gör ungefär elva långtradare färre på våra vägar med alla miljöfördelar det medför, säger han.

Tekniken med intermodala tåg, då containrar lastas direkt på tågvagnar och sedan lyfts över på lastbil en kortare sträcka vid start och slutdestination har funnits länge, men blir allt bättre och mer effektiv. En godslinje mellan Luleå/Umeå och Göteborg går tur och retur fem dagar i veckan, så även linjen till Nässjö/Helsingborg och i våras startade alltså Rosersbergslinjen som år unik så till vida att den körs på Botniabanan. Förutom uppenbara miljöfördelar är det också bra att tågen går nattetid och kan lastas om och hanteras under dagtid, vilket bland andra lastbilsförarna uppskattar. Det blir dessutom billigare för kunden när sträckorna är långa, som de är upp till Norrland. Många företag är intresserade av att transportera sina varor med tåg berättar Daniel Rönnberg som fortsätter:

– Vi ser en kontinuerlig ökning här på terminalen. När vi tog över driften 2015 var snittet 2400 TEU/månad, nu ligger vi på drygt 3000 TEU. Schenker Åkeri, ett dotterbolag till Schenker AB, satsar hårt på tågtransporter - de säljer ut stora delar av sin markbundna fordonsflotta och köper in kombifordon för att trafikera sin linje Norrland - Stockholm. Det handlar om ungefär åtta till tio ekipage dagligen som flyttats från E4:an till järnväg. Det finns dock företag som fortfarande föredrar att transportera sitt gods på vägarna.

– Laster som exempelvis livsmedel är mer brådskande och då finns trots allt fördelar med att kunna lasta och sedan köra direkt utan att vänta in avgångar enligt tidtabellen. Transport via vägar innebär mer flexibilitet och går ibland lite snabbare trots alla övriga fördelar med tåg, säger Daniel Rönnberg.

Publiceringsdatum