Umeå Norra Järnvägs- terminal

Hjärtat inom Umeå Eco Industrial Park

Dåva terminal byggs med anslutning till Norrbotniabanan och Umeå Eco-Industrial Park.

Umeå Norra Järnvägsterminal ligger strategiskt placerad i hjärtat av Umeå Eco Industrial Park, med tillgång till Umeås övriga järnvägsinfrastruktur och Norrbotniabanan samt vägnät med E4:an som passerar i anslutning till området.

Om terminalen

Umeå Norra Järnvägsterminal är en är konkurrensneutral intermodal terminal i norra Umeå och möjliggör gröna, fossilfria transporter till och från området. Terminalen kommer stå klar under 2023 och kan tas i bruk när Norrbotniabanans första del, Umeå-Dåva, planeras står klar 2025.

Terminalen kompletterar Umeå kommuns övriga logistikanläggningar som hamnen och kombiterminalen i centrum, Umeå godsbangård. Terminalen servar regionens näringsliv och etableringarna på och runt Umeå Eco Industrial Park.

En av Umeås intermodala terminaler

Områdets totala yta omfattar 43 ha, eller ca 69 fotbollsplaner. I den första etappen byggs ett järnvägsspår på 400 m och ger en terminalyta på ca 16 000 m2. I framtiden kan ytterligare spår byggas och förlängas för att möjliggöra 750 m långa vilket kommer ge en terminalyta på totalt ca 56 000 m2.

Avvikande huvudspår som ansluter direkt mot Norrbotniabanan, ca 1000 m, kan användas för att ankomma, slå isär och bygga nya tågset. I anslutning till lastnings- och lossningsspår finns ett eget vagnrepspår på 100 m med egen hårdgjord yta.

Terminalen ägs av INAB som via upphandlad entreprenör svarar för drift och underhåll av terminalen.

I korthet

Järnvägsspår

400 m

Terminalyta

16 000 m2

Total yta

43 ha

Färdigställd

2023

Finansiering

Logo EU

Järnvägsterminalen möjliggör hållbara logistiklösningar till och från Umeå Eco Industrial Park med direkt anslutning till Norrbotniabanan och Umeås övriga logistikanläggningar.

Markytor för företagsetableringar i anslutning till järnvägsterminalen

Umeå Eco-Industrial Park är ett 600 ha stort område med fokus på etableringar inom miljöteknik, återvinning, grön energi och lokal produktion. Området har en unik karaktär med fokus på hållbarhet och cirkuläritet med ambitionen om att bli ett världsledande centrum för grön innovation.

INABs roll

“INAB har haft en central roll i projektet.”

– Curt Blixt, Projektledare INAB

Kontaktperson

  • Hållbarhet i fokus när Umeå byggs ut När det kommunala infrastrukturbolaget INAB fick uppdraget av Umeå Energi Elnät att projektleda byggandet av en ny fördelningsstation utanför Umeå valde man att fokusera på miljön. Följdeffekterna blev dessutom en bättre arbetsmiljö på byggarbetsplatsen, mer engagerade medarbetare och ett effektivare samarbete inom projektet.
    - Hållbarhetsfrågorna har hög prioritet inom vårt bolag och i våra projekt. Tillsammans med Omexom och Skanska har vi hittat flera lösningar för att minska klimatavtrycket från byggprojektet vilket bland annat resulterat i en elektrisk grävmaskin, användning av betong med lägre klimatpåverkan och främjandet av biologisk mångfald, säger Fredrik Lindvall INABs projektledare.
  • Byggstart för Nordporten - den fortsatta utbyggnaden av Umeå hamn Umeå Hamn AB har tecknat avtal med NYAB för projekt Norra kajen, som är en del i en omfattande om- och utbyggnad av hamnen. Norra kajen ingår i projekt Nordporten som inkluderar hela den inre hamnen och projektleds av INAB. Första etappen påbörjas i mars 2025 med färdigställande under hösten 2026. Vidare förbereder Umeå Hamn AB och INAB för kommande delprojekt och upphandlingar av entreprenörer.