Umeå Norra Järnvägs- terminal

Hjärtat inom Umeå Eco Industrial Park

Dåva terminal byggs med anslutning till Norrbotniabanan och Umeå Eco-Industrial Park.

Umeå Norra Järnvägsterminal ligger strategiskt placerad i hjärtat av Umeå Eco Industrial Park, med tillgång till Umeås övriga järnvägsinfrastruktur och Norrbotniabanan samt vägnät med E4:an som passerar i anslutning till området.

Om terminalen

Umeå Norra Järnvägsterminal är en är konkurrensneutral intermodal terminal i norra Umeå och möjliggör gröna, fossilfria transporter till och från området. Terminalen kommer stå klar under 2023 och kan tas i bruk när Norrbotniabanans första del, Umeå-Dåva, planeras står klar 2025.

Terminalen kompletterar Umeå kommuns övriga logistikanläggningar som hamnen och kombiterminalen i centrum, Umeå godsbangård. Terminalen servar regionens näringsliv och etableringarna på och runt Umeå Eco Industrial Park.

En av Umeås intermodala terminaler

Områdets totala yta omfattar 43 ha, eller ca 69 fotbollsplaner. I den första etappen byggs ett järnvägsspår på 400 m och ger en terminalyta på ca 16 000 m2. I framtiden kan ytterligare spår byggas och förlängas för att möjliggöra 750 m långa vilket kommer ge en terminalyta på totalt ca 56 000 m2.

Avvikande huvudspår som ansluter direkt mot Norrbotniabanan, ca 1000 m, kan användas för att ankomma, slå isär och bygga nya tågset. I anslutning till lastnings- och lossningsspår finns ett eget vagnrepspår på 100 m med egen hårdgjord yta.

Terminalen ägs av INAB som via upphandlad entreprenör svarar för drift och underhåll av terminalen.

I korthet

Järnvägsspår

400 m

Terminalyta

16 000 m2

Total yta

43 ha

Färdigställd

2023

Finansiering

Logo EU

Järnvägsterminalen möjliggör hållbara logistiklösningar till och från Umeå Eco Industrial Park med direkt anslutning till Norrbotniabanan och Umeås övriga logistikanläggningar.

Markytor för företagsetableringar i anslutning till järnvägsterminalen

Umeå Eco-Industrial Park är ett 600 ha stort område med fokus på etableringar inom miljöteknik, återvinning, grön energi och lokal produktion. Området har en unik karaktär med fokus på hållbarhet och cirkuläritet med ambitionen om att bli ett världsledande centrum för grön innovation.

INABs roll

“INAB har haft en central roll i projektet.”

– Curt Blixt, Projektledare INAB

Kontaktperson

  • Är du vår nya VD? Vår befintlige VD går vidare till nya utmaningar och vi söker nu en driven och utvecklingsinriktad ledare som har förmågan att fortsätta skapa förutsättningar för INAB att bidra till regionens tillväxt och framtid. Här på INAB ligger vi gärna i framkant och främjar och utvecklar infrastruktur på uppdrag av Umeå kommun – för Umeå och den regionala nyttan.
  • Umeå kombiterminal Exceptionell ökning av intermodala transporter stärker Umeå som logistiskt nav Godsvolymerna till och från Umeå ökar fortsatt stadigt. Under första halvåret 2024 har de intermodala volymerna på Umeå Kombiterminal ökat med 42 procent jämfört med föregående år. Även Umeå hamn har en volymökning. Detta stärker Umeås position som en av norra Sveriges viktigaste logistikknutpunkter när det kommer till intermodala transporter.